O
|
|
O
|
|
1- Rahman ve Rahim olan Allah'ın
adıyla
Besmelenin, her surenin bağımsız bir ayeti mi, yoksa
bütün surelere başlarken okunan tek bir Kur'an ayeti mi olduğu konusu tartışmalı
bir mesele olmakla birlikte, geçerli görüşe göre o, "Fatiha suresinin
ayetlerinden biridir ve bu surenin sayısı besmeleyle yediye tamamlanmaktadır."
Nitekim bir yoruma göre yüce Allah: "Andolsun, biz sana ikişer ikişer
tekrarlanan yediyi ve bu büyük Kur'an'ı verdik."·(Hicr Suresi, 87) buyruğu ile
Fatiha suresini kasdetmiştir. Çünkü bu yedi ayetlik sure yüce Allah'a övgü ifade
etmekte ve namazların her rekâtında tekrarlanmaktadır.
Okumaya ve herhangi bir işe yüce Allah'ın adıyla
başlamak ise, Allah tarafından Hz. Peygamber'e vahyedilmiş bir edep ve saygı
kuralıdır. Bu kural ilk inen ayet olduğu ittifakla kabul edilen "Rabbinin adıyla
oku" (Alâk Suresi, 1) ayetinde ifade edilmektedir. Yine bu, Allah'ın "Her şeyin
başı, sonu, zahiri ve batını" olduğunu vurgulayan İslâmî düşüncenin temel
ilkesiyle uyum içindedir. Buna göre O, her varlığın varoluşunu kendisine borçlu
olduğu, her başlananın başlangıcının kendisinden kaynaklandığı tek gerçek
varlıktır. O halde her başlangıç, her hareket ve her yöneliş O'nun adı ile
olur.
Yüce Allah'ın, başlangıçta "Rahman" ve "Rahim"
sıfatları ile nitelenmesi, rahmetin bütün anlamlarını ve tüm değişik hallerini
kapsar. Bu iki sıfatı aynı anda kendisinde bulundurmak sadece Allah'a özgüdür;
tıpkı "Rahman" sıfatı ile nitelenmenin sadece O'na özgü olması gibi.
Buna göre herhangi bir kulun "Rahim" sıfatı ile
nitelenmesi caizdir. Fakat "Rahman" sıfatını herhangi bir kula yakıştırmak iman
ilkeleriyle bağdaşmaz. Yüce Allah'ın bu iki sıfatın her ikisi ile birlikte
nitelenmesi ise gayet normaldir.
Bu iki sıfattan hangisinin, taşıdığı merhamet
bakımından diğerinden daha geniş kapsamlı olduğu tartışmalı bir konudur. Fakat
biz burada bu tartışmanın ayrıntılarına girmeyecek, yalnızca, bu iki sıfatın bir
arada merhametin bütün anlamlarını, bütün hallerini ve bütün alanlarını
kapsadığını belirtmekle yetineceğiz.
Her işe Allah'ın adı ile başlamak ve bu başlamanın
yansıttığı Tevhid (Allah'ın birliği inancı) ile edep kuralı nasıl İslâm düşünce
sisteminin ilk temel ilkesini oluşturuyorsa, "Rahman" ve "Rahim" sıfatlarının da
merhametin bütün anlamlarını, bütün hallerini ve bütün alanlarını kapsaması, bu
düşünce sisteminin ikinci temel ilkesini oluşturur ve Allah ile kulları
arasındaki ilişkinin gerçek mahiyetini belirler.
Besmelenin ardından, hamd ederek, tüm alemlerin Rabbi
olduğuna inandığımız Allah'a yönelmeye sıra geliyor
Seyyid Kutup
http://www.enfal.de/Kuran-Tevsiri/Kuran_Tefsiri.htm |
|
O
|
|
O
|
|
Japonya yurtdışı kargo
YanıtlaSilJamaika yurtdışı kargo
İzlanda yurtdışı kargo
İsveç yurtdışı kargo
İsrail yurtdışı kargo
6XWZZ